addamenitiesbikebreakfastcalendarcheckchevron-downcombined-tripdeletedinnerdropdowneuroeyefacebookflagharborindicator-dry-outindicator-overnight-stayindicator-tripinformation-circlekidlinkedlunchmoreovernight-staypassengersround-tripsubstracttriptwitter
Logo Eilandhopper  Menu

Pracht van de Wadden

In samenwerking met het, in aanbouw zijnde, Wadden Experience Centrum (WEC) op Lauwersoog en de Waddenvereniging organiseert de Willem Jacob unieke zeiltochten om de prachtige en fragiele natuur van de Wadden te laten zien. Ons doel is om inzicht en begrip te creëren voor de natuur op de Waddenzee, de Waddeneilanden en het Lauwersmeer, inclusief belangrijke aspecten zoals vismigratie. Stap aan boord en laat je betoveren door de magie van de Wadden, terwijl we samen streven naar een groter bewustzijn en respect voor onze natuurlijke wereld.

Schier Oneindig Wad

Vorming van het Wad.

woensdag 29 mei 2024

Stap aan boord van de klipper Willem Jacob en maak je klaar voor de oversteek naar Schiermonnikoog. In samenwerking met het WEC, het (in aanbouw zijnde) Wadden Experience Center op Lauwersoog en de Waddenvereniging bieden we een onvergetelijk avontuur op het Wad.

Op woensdag 29 mei verwelkomen we onze gasten om 09:30 uur voor een dag vol ontdekkingen. Het thema van deze tocht is de vorming van het Waddenlandschap, van het ontstaan tot toekomst. Een gids van de Waddenvereniging vertelt meer over het belang van de Wadden als onmisbare bron voor het leven op aarde. Aan de hand van kaarten worden prielen, geulen en zandplaten zichtbaar, alsmede lang geleden ‘verdronken’ land.

We zeilen richting de jachthaven van Schiermonnikoog waar fietsen gereed staan voor een rondtocht door Nationaal Park Schiermonnikoog. Al fietsend vertelt de gids over het ontstaan van het eiland en licht het behoud en beheer van de unieke natuur van het eiland toe. Zo is de Westerplas vogelparadijs voor trekvogels die jaarlijks tweemaal komen bijtanken en bijvoeren voor hun trek van zuid naar noord en andersom.

Om 17.00 uur worden de gasten opgepikt op de veerdam en zeilen we terug naar Lauwersoog, waar we om 19.00 uur aankomen. Op de terugreis wordt een heerlijk diner geserveerd, met gerechten geïnspireerd óp en afkomstig uit het Waddengebied.
Deze unieke zeiltocht is perfect voor liefhebbers van bijzondere natuur en op zoek zijn naar ‘schier oneindig’ avontuur.

Kosten: € 157,- pp kinderen t/m 12 jaar € 117,- pk
Inclusief: lunch, diner, fiets

Gezonde Getijden

Droogvallen op een afval-vrij Wad.

dinsdag 18 juni 2024

Welkom aan boord van de Willem Jacob voor een unieke droogvaltocht op het Wad, in samenwerking met het WEC -Wadden Experience Centrum en de Waddenvereniging. Op onze tocht “Gezonde Getijden, droogvallen op een afval-vrij Wad” staat de gezondheid van de flora en fauna van de Waddenzee centraal.

Vanaf 10.00 uur wordt u op dinsdag 18 juni verwelkomt door  de bemanning van de Willem Jacob, het WEC en de gids van de Waddenverniging in Lauwersoog. Na een introductie worden de zeilen gehesen en en is het tijd om te genieten van zon, wind en water. Onze fantastische kok bereidt een heerlijke lunch van wadden-en streekgebonden producten aan boord, zodat we vol energie aan onze reis kunnen beginnen. Rond 13.00 uur lopen we aan de grond en geeft de Waddengids ons een boeiende uitleg over het Wad en zijn bewoners.

Daarna verkennen we de zeebodem van dichtbij, waarbij de gids ons alles vertelt over de unieke ecosystemen van het Wad. Omstreeks 16.00 uur keren we terug aan boord, vol verhalen en ervaringen. Vervolgens zeilen we om circa 17.30 uur terug naar Lauwersoog, terwijl we onderweg genieten van een heerlijk Wadden diner. De tocht eindigt om 18:30 uur in  Lauwersoog.

Deze bijzondere ervaring is perfect voor avontuurlijke geesten die willen leren over en bijdragen aan de gezondheid van het Wad. Kom aan boord en laat je betoveren door de pracht van de Waddenzee tijdens onze “Gezonde Getijden” tocht.

Kosten: € 157,- pp kinderen t/m 12 jaar € 113,- pk
Inclusief: lunch, diner.

Zeilen van Zout naar Zoet

Als een vis in het water.

woensdag 26 juni 2024

Stap aan boord van de Willem Jacob en laat je meevoeren op een betoverende zeilreis ‘Van zout naar zout, als een vis in het water’.

Op woensdag 26 juni vertrekken we om 10.00 uur vanuit Lauwersoog voor een zeiltocht over de Waddenzee, in samenwerking met (het in aanbouw zijnde) WEC, het Wadden Experience Center op Lauwersoog en de Waddenvereniging. Terwijl zeehonden nieuwsgierig naar ons kijken in de verte, vertelt een deskundige gids van de Waddenvereniging boeiend over de unieke natuur van UNESCO Werelderfgoed Waddenzee. Én over vismigratie, waarbij je leert over de reis die vissen maken van de zoete wateren op de Drentse zandgronden naar de zoute Waddenzee en terug. Onderweg genieten we van een zilte lunch aan boord, met lokale lekkernijen die de smaak van het Wad perfect vangen.

Om 14.00 uur varen we door de sluis naar het Nationaal Park Lauwersmeer. Dit zoetwatermeer is in 1969 ontstaan na de afsluiting ervan door de Lauwerszeedijk. Hier verkennen we unieke vogelrijke plekken en leren meer over de nieuw ontstane flora en fauna sinds de afsluiting van het meer. De vaartocht wordt afgesloten met zoete hapjes en drankjes van biologische boeren en telers uit het omringende Waddengebied en eindigt om 19.00 uur in de binnenhaven van Lauwersoog. (t/o het Booze Wijf)

Deze zeilreis is ideaal voor natuurliefhebbers, nieuwsgierige geesten en fijnproevers die houden van pure smaken. Voor mensen die de schoonheid van het Wad willen ontdekken en meer willen leren over de fascinerende wereld van vismigratie. Kom aan boord en laat je betoveren door de magie van Waddenzee Werelderfgoed en Nationaal Park Lauwersmeer.